Annual Report 2013
The state of the world's human rights

18 July 2007

تعليق مؤقت لتنفيذ حكم الإعدام بطفل إيراني مذنب

تعليق مؤقت لتنفيذ حكم الإعدام بطفل إيراني مذنب
تم تأجيل إعدام سينا بيمارد، البالغ من العمر 18 عاماً، بعد أن كان مقرراً تنفيذ الحكم فيه في 17 يوليو/تموز. وحُكم على سينا بيمارد بالإعدام في إيران لارتكابه جريمة عندما كان في السادسة عشرة.

وبحسب التقارير، كان سينا بيمارد قد نُقل من سجن شهر رجائي في كاراج إلى سجن إيفين في طهران لتنفيذ حكم الإعدم فيه في 17 يوليو/تموز.

وذكرت محامية سينا بيمارد، المدافعة عن حقوق الإنسان نسرين سوتوده، أنه لم يجر إعدامه، بينما مُنحت عائلته 10 أيام كيما تتوصل إلى تسوية مالية مع أقرباء الضحية. وما لم يتم جمع الدِيَّة المطلوبة، فمن المحتمل أن يتم إعدام سينا.

وكان من المقرر في الأصل تنفيذ حكم الإعدام في سينا بيمارد، وهو موسيقي، في سبتمبر/أيلول من العام الماضي لارتكابه جريمة قتل. وعندما كان على وشك أن يُشنق، كان طلب سينا هو أن يعزف على الناي للمرة الأخيرة.

وأثار عزفه على الناي مشاعر عائلة الضحية بحيث منحوه وقفاً لتنفيذ الإعدام في اللحظة الأخيرة. وطلبت العائلة ديَّة قيمتها 150 مليون تومان (ما يربو على 160,000 دولار أمريكي) بدل حياة ابنها. ولم تتمكن عائلة سينا حتى الآن من جمع المبلغ كاملاً.

Issue

Children 
Death Penalty 

Country

Iran 

Region

Middle East And North Africa 

@amnestyonline on twitter

News

30 January 2015

Zimbabwean President Robert Mugabe should use his position as the Chairperson of the African Union to address key human rights concerns in different parts of the... Read more »

01 February 2015

Tens of thousands of individuals born in the Dominican Republic, the vast majority of Haitian descent, will be put at risk of expulsion when the deadline to register for... Read more »

26 January 2015

Tucked in a dark corner of a secret detention centre in The Philippines was a mock-up of the multicolour wheel used in the "Wheel of Fortune". But rather than spinning for... Read more »

30 January 2015

The UK authorities must respond urgently to a statement today by a former Bush Administration staffer that interrogations of CIA detainees took place on the British... Read more »

01 February 2015

The continuing plight of Al Jazeera journalists Baher Mohamed and Mohamed Fahmy must not be forgotten as their colleague Peter Greste is deported from Egypt, said Amnesty... Read more »