Annual Report 2013
The state of the world's human rights

10 January 2008

منظمة العفو الدولية ترحب بالإفراج عن رهينتين محتجزتين لدى جماعة حرب العصابات القوات المسلحة الثورية الكولومبية

منظمة العفو الدولية ترحب بالإفراج عن رهينتين محتجزتين لدى جماعة حرب العصابات القوات المسلحة الثورية الكولومبية
أُفرج في 10 يناير/كانون الثاني عن كلارا روخاس، التي خاضت الانتخابات إلى جانب المرشحة الرئاسية السابقة إنغريد بيتاكورت كنائبة لها – والتي مازالت محتجزة لدى جماعة حرب العصابات – وكانت قد اختُطفت في العام 2002، وعضو الكونغرس السابقة كونسويلو غونزاليز، التي اختُطفت في العام 2001.

وتوسط في عملية الإفراج الرئيس الفنـزويلي هيوغو تشافيز الذي كان أيضاً وراء المحاولة الفاشلة للإفراج عن الرهينتين نفسيهما في نهاية العام الماضي. وسُلِّمت المرأتان إلى مندوبي اللجنة الدولية للصليب الأحمر والحكومة الفنـزويلية في منطقة نائية من محافظة غوافيار في جنوب شرق كولومبيا.

وقالت منظمة العفو الدولية مرحبة بالحدث إن احتجاز الرهائن يمثل انتهاكاً صارخاً للقانون الإنساني الدولي يمكن أن يشكل جريمة حرب.

"وينبغي على القوات المسلحة الثورية الكولومبية وجيش التحرير الوطني أن يفرجا فوراً ودون قيد أو شرط عن جميع المدنيين الذين يحتجزوهم"، على حد قول كلاوديو كوردون، المدير الأعلى في منظمة العفو الدولية،

وقال كوردون "على القوات المسلحة الثورية الكولومبية وجيش التحرير الوطني ألا يمارسا القتل وأن يعاملا الأسرى دائماً معاملة إنسانية، أكانوا مدنيين أم أعضاء في القوات المسلحة."

Issue

Armed Groups 
Disappearances And Abductions 

Country

Colombia 

Region

Americas 

@amnestyonline on twitter

News

21 August 2014

Children accused of being members of armed groups in the conflict in Mali are languishing in adult jails while human rights abuses continue.

Read more »
15 August 2014

The number of killings perpetrated by the police is on the rise again in the Dominican Republic whilst legislation intended to fix the problem stalls and stagnates in Congress... Read more »

19 August 2014

A Manipur court ruling directing the release of prisoner of conscience Irom Sharmila because there were no grounds for charging her with attempted suicide is a legal and... Read more »

21 August 2014

After fleeing their homes and surviving a perilous Mediterranean crossing, African migrants in Italy are falling prey to labor gangs.

Read more »
22 August 2014

A shocking video showing an execution-style killing by an armed group at a football stadium in eastern Libya highlights the authorities’ failure to prevent parts of the country... Read more »